zondag 12 december 2010

DA40

Hallo Hallo!

De laatste post dateert intussen al van meer dan een maand geleden. Ik moet me stilaan beginnen te schamen...

Wat is er zoal veranderd? Veel!



Sinds einde oktober vlieg ik op een ander vliegtuig. De schattige 2-zitter die de Diamond 20 was moet nu plaats maken voor een groter, meer performant en complexer toestel: de Diamond 40. Ok ok, voor de niet luchtvaartkenners zal dit waarschijnlijk allemaal op elkaar lijken.. 4 plaatsen in plaats van 2, toch niet zo'n groot verschil?


Op zich blijft de basisfilosofie wel gelden: een groot zweefvliegtuig gemaakt uit composietmateriaal met een motor op. (Diamond filosofie) De Diamond 40 is echter wel een stukje zwaarder, heeft een sterkere motor, is uitgerust met een variabele pitch propeller en in de cockpit prijkt een Garmin G1000 systeem.

Vooral dat laatste systeem is een grote stap voorwaarts in vergelijking met de - nog analoge - cockpit van de DA20. De G1000 is een soort geïntegreerd systeem dat al zijn data op 2 kleurenschermen mooi grafisch in de cockpit presenteert. Het systeem heeft zeer zeker zijn voordelen, maar om alle functies vanaf het begin te volle te gebruiken is soms wel een uitdaging. Een kort filmje zegt zoveel meer dan woorden...



Een nieuw toestel luidt ook een nieuwe fase van vliegen in. Wat voordien op het zicht moest gebeuren in combinatie met kaarten is nu zo goed als vervangen door radionavigatiemiddel. Alles op instrumenten dus... De befaamde "hood" heeft zijn intreden gedaan in mijn leven. De hood is een soort kap die er voor zorgt dat wij enkel naar onze instrumenten kunnen kijken en niet naar buiten. Buiten tijdens het opstijgen en landen zie ik dus niet zoveel meer van de wondermooie woestijn...

Intussen zijn ook al mijn nachtvluchten de revue gepasseerd. Voor de Europeese luchtvaartautoriteiten moeten wij een bepaald aantal uur nacht tijd gelogd hebben en bovendien één uur solo en op z'n minst 5 landings/take-off's gemaakt hebben. Vooral dat laatste was echt heerlijk om te doen. 's Nachts alleen patterns met een Diamond 40 draaien..het had iets.

Natuurlijk last but not least: de checks! De fase op de 40 loopt van missie 66 tot en met missie 104 met checks op M80, M90 en M104. Intussen is mijn volgende vlucht alweer missie 89 dus de 90 check zit er volgende week aan te komen. De hoofdbrok in deze check zijn holdings. De 80 check, die intussen al weer even achter mij ligt was echt een van mijn betere checks tot nu toe, wat toch weer wat vertrouwen richting de 90 geeft.

Foto's zijn steeds te vinden op mijn fotowebsite: www.vincent-piloot.tk

Groetjes,

Vincent

Geen opmerkingen: