zaterdag 18 oktober 2008

opinie: de belgische vliegtaks


Onze federale regering , kreeg op een nacht het geweldige idee, om nieuwe inkomsten (zo'n slordige 132mil euro), te gaan zoeken in de luchtvaartsector. (Yves, wat doe je nu??????)

De luchtvaartsector had de laatste jaren steeds meer en meer te leiden onder de stijgende olieprijzen.Nu de olieprijs lichtjes aan het dalen is (zo'n 70$/vat), moeten ze opdraaien voor het geweldige gat in de begroting 2009.

enkele redenen waarop deze taks niet getollereerd kan worden:

1. Een vliegtaks verplaatst alleen het probleem. Reizigers wijken uit naar naburige luchthavens in Duitsland en Frankrijk. Dit zorgt voor onnodig vervoer over de weg.
2. Een vliegtaks zorgt er niet voor dat de consument kan kiezen voor milieuvriendelijkere alternatieven. Wie bv. naar de VS wil, heeft enkel het vliegtuig als realistische mogelijkheid. De taks heeft dus geen gedragsveranderend effect.
3. De taks zal leiden tot minder passagiers die van of naar België vliegen. Dat betekent minder inkomsten, minder jobs en minder economische activiteit. Denk aan het toerisme, zakenreizigers,... Het economisch verlies zal vele malen groter zijn dan de opbrengst van de taks.
4. De taks is asociaal. In Nederland betaalt een gezin van vier dat op vakantie naar Turkije gaat per vliegtuig nu 200 euro meer.
5. Deze taks zal worden verkocht als een groene maatregel, terwijl het begrotingstekort duidelijk aantoont dat het de regering vooral te doen is om de centen en niet om het milieu. De regering kiest voor het korte gewin, maar verliest de effecten op langere termijn uit het oog.

Volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA gaat deze taks in tege alle internationale afspraken omtrent taxering in de luchtvaart. Je mag namelijk enkel een tax heffen als je er iets tegenover stelt, dus niet lauter om winstbejach.

Daarom roep ik iedereen op: ga ten strijde tege deze onrechtvaardigheid, mede om de luchtvaartsector in belgië te redden! Laat van u horen mensen!

Geen opmerkingen: